Pragnienie Piękna 01 Pragnienie Piękna 02 Pragnienie Piękna 03 Pragnienie Piękna 04 Pragnienie Piękna 05 Pragnienie Piękna 06 Pragnienie Piękna 07 Pragnienie Piękna 08 Pragnienie Piękna 09

Jesteś tutaj: Strona głównaUmysł i dusza The medium is the message: Czy nowe media zmieniają Kościół Katolicki?

The medium is the message: Czy nowe media zmieniają Kościół Katolicki?
(wtorek, 2013-06-04 12:14:56)

Umberto Eco w 'Apocalittici e integrati' zauważa, że gdy pojawiają się jakieś nowe wynalazki gwałtownie zmieniające naszą rzeczywistość, pojawiają się również dwie skrajne postawy, które możemy nazwać myśleniem apokaliptycznym i zintegrowanym. Pasuje to doskonale do nowych technik komunikacji, które serwują nam co rusz jakieś nowe 'medium' w postaci technologicznego cacka potrafiącego coraz to więcej i więcej oraz otwierającego, przynajmniej potencjalnie, nowe kanały komunikacji.



Zwolennicy myślenia apokaliptycznego lansują tezę, że powstaje właśnie coś niebezpiecznego i należy się temu z całą siłą i stanowczością przeciwstawić. W opozycji do nich stają 'zintegrowani', którzy zobaczą w nowym medium istny palec Boży, otwierający nowe możliwości uszczęśliwiające ludzkość, a przynajmniej tę jej część, którą na tę nowość akurat będzie stać. Jak zresztą pokazuje historia, takie postawy pojawiały się zawsze, gdy powstawał jakiś rewolucyjny wynalazek. Tak było na przykład, gdy w starożytnej Grecji stawała się powszechna kultura piśmiennicza. Platon w swoim dziele '
Fajdros' ostro krytykował wynalazek pisma w dialogu między Teutem i Tamuzem. Ale, jak widać, Platon, piętnując wynalazek pisma, nie omieszkał dokładnie zapisać swoich argumentów. I to właśnie pismo spowodowało, że dotrwały one do naszych czasów.

Błąd zarówno zwolenników widzenia zmian w apokaliptycznych barwach, jak i zintegrowanych fascynatów rewolucyjnych nowinek, polega na braku należytej, pogłębionej refleksji przed wydaniem należytego osądu. Jedni i drudzy dali się ponieść powierzchownej fascynacji lub strachowi przed nowością, jaki niosą ze sobą rewolucyjne wynalazki. Taka postawa jest właściwa wszystkim środowiskom i grupom społecznym, dlatego również i w Kościele pojawienie się nowych, masowych środków przekazu, zwanych powszechnie mediami, wywoływało u jednych poczucie zagrożenia i niebezpieczeństwa, u innych zaś uczucie fascynacji z otrzymania Bożego daru w postaci różnych mediów masowych, dzięki którym teraz możemy lepiej ewangelizować. I tak podczas, gdy jedni przerażeni są np. mnogością obecnych w przestrzeni Internetu treści ewidentnie sprzecznych nie tylko z Ewangelią, ale w ogóle z poszanowaniem naturalnej godności należnej każdemu człowiekowi, inni będą podziwiać możliwości obecności ewangelicznego przekazu w tejże internetowej przestrzeni i udowadniać konieczność budowania nowych portali ewangelizacyjnych. Zarówno więc kościelni apokaliptycy, jaki i zintegrowani zwolennicy nowych mediów, ograniczają się w swojej refleksji tylko do przenoszonej przez te kanały komunikacji zawartości (treści) nie dostrzegając, że już samo medium niesie ze sobą przesłanie tak silne, że żadna wtłaczana w nie zawartość nie zdoła tego przesłania zmienić.

Poprzednie1 | 2 | 3 | 4 Następne

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zgoda

Strona główna O nas Redakcja Regulamin

Wszystkie prawa zastrzeżone 2012 - Strefa Ciało Sp. z o.o. komandytowa

Kopiowanie oraz publiczne wykorzystywanie artykułów, materiałów ilustracyjnych lub elementów graficznych publikowanych i użytych w serwisie bez zezwolenia zabronione na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.