Pragnienie Piękna 01 Pragnienie Piękna 02 Pragnienie Piękna 03 Pragnienie Piękna 04 Pragnienie Piękna 05 Pragnienie Piękna 06 Pragnienie Piękna 07 Pragnienie Piękna 08 Pragnienie Piękna 09

Jesteś tutaj: Strona głównaZdaniem ekspertaPublicystyka Światełko w tunelu, czyli rzecz o polskim dziennikarstwie.

Światełko w tunelu, czyli rzecz o polskim dziennikarstwie.
(czwartek, 2014-01-30 14:05:57)

Zostać dziennikarzem, to do niedawna marzenie tysięcy młodych ludzi w Polsce. Do niedawna, bo już w tym roku szkoły dziennikarskie nie przeżywają znanego z lat dziewięćdziesiątych i początku wieku boomu, a i w samych redakcjach kryzys widoczny jest gołym okiem. O polskim dziennikarstwie, jego realiach i poziomie, z dziennikarzem i pedagogiem, Jackiem Żakowskim rozmawia Andrzej Gross.

Dyskusję o standardach i poziomie polskiego dziennikarstwa rozpoczął Pan pięć lat temu. Do nie tylko rzeczowej rozmowy w środowisku, ale nawet głośnej polemiki , nie doszło do dziś. Niepopularny temat?

Wszyscy jesteśmy w tej kwestii trochę zakłopotani, bo zawsze pisanie o sobie wywołuje zakłopotanie. Ja mam trochę poczucie, że 'Tatuś musi...'. Jestem zakłopotany pisząc o nas, ale jednocześnie widzę interes publiczny w tym, żebyśmy jako media byli transparentni i mówili nie tylko o tym, co w środowisku dobre. Ale wielu kolegów uważa, że 'Tatuś nie musi...'. I co więcej, 'Niech się Tatuś opanuje'. (śmiech). Problem polega na tym, że środowisko dziennikarskie poza wszystkimi wadami, o których rozmawialiśmy jest bardzo podzielone. Są to podziały grupowe, polityczne i biznesowe. Małe media nie lubią dużych mediów i odwrotnie, dziennikarze silnie utożsamiają się z partiami politycznymi i biznesem, a nawet z pojedynczymi politykami, tworząc więzi typu mentorskiego... To powoduje, że rozmowa jest bardzo trudna. Na szczęście w pewnych środowiskach dziennikarskich szansa na merytoryczną rozmowę o przyszłości dziennikarstwa jest. Są też konkretne działania, których przykładem jest istniejące niecały rok Towarzystwo Dziennikarskie. Działa już przy nim m.in. Fundacja Mediów, która sponsorować będzie bardziej ambitne prace dziennikarskie, na które redakcje często nie mają dziś pieniędzy. Pojawiająca się niszowość prasy radia i telewizji, w powiązaniu z coraz większą świadomością środowiska dziennikarskiego, że rozrywka nie jest jedyną drogą pozyskania czytelnika, słuchacza, albo widza, to nasze światełko w tunelu.


Rozmawiał: Andrzej Gross
Foto: Agnieszka K. Jurek/EASTNEWS; Stefan Maszewski/REPORTER; fotolia.com


Jacek Żakowski , dziennikarz i publicysta; pierwszy prezes Polskiej Agencji Informacyjnej; obecnie związany z tygodnikiem 'Polityka'; kierownik Katedry Dziennikarstwa 'Collegium Civitas' w Warszawie.

Poprzednie1 | 2 | 3 Następne

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zgoda

Strona główna O nas Redakcja Regulamin

Wszystkie prawa zastrzeżone 2012 - Strefa Ciało Sp. z o.o. komandytowa

Kopiowanie oraz publiczne wykorzystywanie artykułów, materiałów ilustracyjnych lub elementów graficznych publikowanych i użytych w serwisie bez zezwolenia zabronione na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.